Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Co trzeba wiedzieć?

17-11-2020 12:40

Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Co trzeba wiedzieć?

Można czy w końcu nie można holować samochodu z automatyczną skrzynią biegów? To odwieczny spór wielu kierowców. Warto go wreszcie zakończyć i dlatego wyjaśniamy wszystko, co o holowaniu „automatów” wiedzieć trzeba.

Usterki unieruchamiające samochód na drodze zdarzają się także autom wyposażonym w automatyczne skrzynie biegów. O ile w pojeździe z manualną przekładnią nie ma problemu, bo wrzucamy przełożenie na luz, o tyle w przypadku skrzyń automatycznych sprawa wygląda na nieco bardziej skomplikowaną.

Holowanie? Tego automaty naprawdę nie lubią

Jeśli zajrzymy do jakiejkolwiek instrukcji obsługi samochodu z automatyczną przekładnią, odkryjemy prawdopodobnie takie zdanie: „holowanie pojazdu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów jest kategorycznie zabronione!”. Wszystko przez to, że tego typu skrzynie biegów nie są dostosowane do ruchu auta bez działającej jednostki napędowej. Niektórzy producenci są nieco mniej zasadniczy i w kwestii holowania dopuszczają holowanie z niewielką prędkością, nieprzekraczającą 50 km/h. Niestety także i dystans nie powinien przekraczać 50 km.

Stosuj się do informacji zawartych w instrukcji

Złamanie zasad producenta może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów, jak również oczywistej utraty gwarancji. Zdaniem mechaników w skrajnych przypadkach automat może być faktycznie delikatnie holowany. Częstsze stosowanie podobnych praktyk skończy się jednak prędzej czy później koniecznością dokonania regeneracji skrzyni biegów. Lepiej więc, gdy tylko to możliwe, skorzystać z usług lawety.

Czy masz tryb holowania?

Jeśli już jednak zdecydujemy się na holowanie automatu, sprawdźmy wytyczne producenta. Niektóre skrzynie posiadają specjalny tryb do holowania, który odłącza kompletnie skrzynię i wówczas cała operacja jest bezpieczna. Przed rozpoczęciem ciągnięcia auta koniecznie trzeba skontrolować poziom oleju w skrzyni biegów. Jeśli jego stan jest zbyt niski, nie można holować pojazdu nawet na krótkiej odległości.Jeśli skrzynia biegów naszego samochodu nie jest wyposażona w tryb do holowania, ustawmy ją w pozycji „N” (neutral). To pozycja zdecydowanie najbardziej bezpieczna dla skrzyni i jest szansa, że skrzyni nic się nie stanie.

Zabójczy brak smarowania

Warto zdawać sobie sprawę, że wewnętrzne przekładnie skrzyni przez cały proces holowania będą się obracać, choć niedziałający silnik nie zapewni im odpowiedniego smarowania. Koniecznie trzeba zachować ostrożność i odpowiedni poziom delikatności. Optymalna prędkość takiej „podróży” nie powinna przekraczać 30 km/h.Niestosowanie się do powyższych zasad może zakończyć się zatarciem pompy oleju. Nadmierna prędkość holowania może wręcz kompletnie zniszczyć przekładnię automatyczną poprzez doprowadzenie jej do przegrzania a w efekcie do zatarcia. Jak więc widać, lepiej nie ryzykować. Lepiej zainwestować w usługę przewozu na lawecie oferowaną przez ASO Seat, zamiast inwestować w zakup lub naprawę nowej skrzyni biegów.