Tapas, Don Kichote z La Manchy i z pewnością Seat z Barcelony - z tym kojarzy się wielu z nas Hiszpania. To kultura i historia także motoryzacji. Cofnijmy się w czasie o ponad siedemdziesiąt lat i sprawdźmy, jakie najbardziej kultowe modele pojazdów wypuściła na europejskie drogi ta iberyjska marka.
Jest rok 1950. Europa otrząsa się cały czas z powojennej traumy. Wszyscy już wiedzą, że odbudowa starego kontynentu nie pójdzie tak szybko bez rozwoju motoryzacji. Taniej i dostępnej. Hiszpańską odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na samochody okazuje się Seat. 9 maja 1950 r. Powstaje SociedadEspañola de Automoviles de Turismo czyli w Skrócie SEAT. Przed firmą nie lada zadanie - popularyzacja motoryzacji na całym półwyspie. Nikt wtedy jeszcze nie śmiał myśleć, że w przyszłości auta z charakterystycznym stylizowanym „S” na grillu będzie można znaleźć na każdym kontynencie.
Już 13 listopada tego samego roku fabrykę Seata mieszczącą się w barcelońskiej Zona Franca opuszcza pierwszy Seat 1400. Auto o pięknej klasycznej sylwetce powstało trudem i zaangażowaniem 925 pracowników. Tyle wówczas etatów miał Seat. Dzięki nim fabryka była w stanie wyprodukować pięć samochodów dziennie!
Później przychodzi czas na Seata 600. Prostota budowy, niska cena i wdzięk samochodu sprawiają, że ten uroczy samochodzik zaczyna podbijać hiszpańskie drogi od rodzimej Katalonii aż po gorącą Andaluzję! W ciężkich czasach auto staje się prawdziwym symbolem wolności oraz nowych czasów.
Nowym stylem życia cieszyć chcą się jednak nie tylko Hiszpanie, ale i mieszkańcy hiszpańskojęzycznych krajów Ameryki. Pierwsze Seaty w ramach eksportu trafiają za ocean.
Czas jednak mija, a społeczeństwo ma coraz większe wymagania. Samochód ma jeździć! To już wiadomo. Ale dlaczego nie miałby jeździć szybciej? Powinien być też bardziej ekstrawagancki i hiszpański!
Tak rodzi się nowy model oznaczony numerem 850! To prawdziwy przełom. Auto nie dość, że większe i wygodniejsze, oferowane jest także w wersji sportowej i jako kabriolet. Teraz już wiadomo, że Seat, jak i Hiszpanie, kocha słońce!
Jest czas na szaleństwa, ale musi być i czas na pracę i na bardziej pragmatyczne podejście do roli samochodu. Z fabryki w Barcelonie wyjeżdża pierwszy Seat 124. To zupełnie nowe podejście do komfortu, ale i do użyteczności. To pierwszy Seat, który oferowany jest w wersji kombi, tak jak dzisiejszy nowy Seat Leon. Kataloński zakład Seata czeka też mała uroczystość. To właśnie dzięki modelowi „124” fabryka wypuszcza milionowy egzemplarz samochodu.
Wiadomo już, że popytu na auta nic nie zatrzyma. Jasnym się staje, że potrzeba będzie więcej nowych modeli i więcej innowacji. Odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku ma być zupełnie nowy Dział Badań i Rozwoju Seata. To tu tworzone są nowe samochody koncepcyjne. Niektóre z nich mają szczęście i trafiają do produkcji. Ta zresztą rośnie coraz bardziej. Z fabryki wychodzi dwumilionowy i w końcu trzymilionowy Seat. Powstają nowe oddziały firmy. W końcu pojawia się Seat 128. To pierwszy model, który tak wyraziście nakreśla tworzące się i aktualne do dziś DNA marki. O nowym modelu mówi się, że ma sportowy charakter, jest wszechstronny i jest oryginalny.
Następnie przychodzi czas na strategiczną współpracę z Volkswagenem. Z bram fabryki zaczynają wyjeżdżać Seaty Ibiza. To na wskroś nowoczesna konstrukcja, która ma sprawdzać się w mieście, ale i poza nim. Auto podbija serca Hiszpanów. Jeździ nim wreszcie następca tronu. Każdy chce mieć Ibizę. Czy jakiś model może pobić jej sukces? Tak! Pojawia się Seat Leon. Bardziej dojrzały i komfortowy, ale i z większymi sportowymi aspiracjami.
Mimo że na rynku europejskim jest wiele innych kompaktów, to jednak Seat Leon staje się ulubieńcem tej nieco bardziej żywiołowej i szukającej sportowych emocji części klienteli.
W zeszłym roku pojawiła się już czwarta generacja nowego Seata Leona. Auto imponuje stylem, charakterem i właściwościami jezdnymi. To jednocześnie najbezpieczniejszy z dotychczas wyprodukowanych Seatów. Dzięki zastosowaniu w nim wielu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa to jednocześnie jedno z najbezpieczniejszych współcześnie oferowanych aut.